God heeft heel erg veel van zichzelf laten zien, zelfs in de schepping zegt de bijbel. Er staat niet voor niets dat alleen een dwaas in zijn hart zegt dat er geen God is. We hebben wel degelijk zelf de verantwoording maar God is zeker rechtvaardig. God heeft juist gewild dat wij vrij waren om te kiezen en dat is nog steeds zo. Hij wil dat iedereen behouden wordt en toch weten we ook dat dit niet zal gebeuren! Zelfs mensen die Jezus letterlijk gezien hebben inclusief zijn wonderen hebben Hem afgewezen, zelfs toen ze zagen dat Hij doden opwekte en mensen genas. Dat is nu niet anders. Dus helaas, sommigen kiezen bewust tegen. De mens heeft nog steeds de neiging om zelf God te willen zijn wat al begon in Genesis. Ook dat is nu niet anders...
Dat zinnetje kan ik niet helemaal met mijn beeld rijmen. Die dwazen worden dan wel door God op deze wereld gezet.
ALs jij die 'dwaas' zou zijn geweest, hoe anders was het dan geweest.
Hebben we dat allemaal zelf in de hand of zijn we Gods werk daarbij nodig om de juiste keuzes te maken?
Als we Gods werk daarvoor nodig zijn, dan is het toch vreemd dat de één daar wel en de ander juist niet op ingaat?
Psalm 139: 16
"U zag mij toen ik nog geen vorm had, en mijn dagen waren al vastgesteld, al geschreven is uw boek, voor er één enkele was aangebroken"
Voor mij persoonlijk het meest moeilijk te begrijpen stuk uit de hele Bijbel.
Als dit geldt voor ieder mens op de wereld, dan weet God vooraf welke mensen wel en welke mensen niet voor Hem zullen (kunnen) kiezen.
Dan heb je daar als mens dus helemaal niet een keuze is, maar is het Gods werk.
Waarom jij dan wel en waarom een ander niet?
Waarom ik wel en waarom mijn overbuurvrouw niet...
Als het dan Gods werk is, hoe oneerlijk is het dan verdeeld in de wereld?
Als het Gods werk niet is, maar ons eigen mensenbrein, hoe oneerlijk is het dan nog steeds verdeeld in de wereld?
Ben ik blij dat ik niet uit 2 Moslimouders ben geboren, maar in een Christelijk gezin....of moet ik daar juist niet blij van zijn?
Het blijft een moeilijke materie voor mij, maar misschien moet ik het niet willen begrijpen ook