Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Zaterdag, 13 Maart 2010, 03:10:17
Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
Nieuws: Kom ook eens kijken op de Hyves van ACF:
ACF op Hyves

+  Algemeen Christelijk Forum
|-+  Geloofs Platform
| |-+  Bijbelstudie (Moderator: Gerlise)
| | |-+  Wie zien wij n.a.v. Matth. 9?
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 [2] Omlaag Print
Auteur Topic: Wie zien wij n.a.v. Matth. 9?  (gelezen 1175 keer)
Annet76
Newbie
*

« Antwoord #15 Gepost op: Maandag, 28 December 2009, 22:20:45 »

God heeft heel erg veel van zichzelf laten zien, zelfs in de schepping zegt de bijbel. Er staat niet voor niets dat alleen een dwaas in zijn hart zegt dat er geen God is. We hebben wel degelijk zelf de verantwoording maar God is zeker rechtvaardig. God heeft juist gewild dat wij vrij waren om te kiezen en dat is nog steeds zo. Hij wil dat iedereen behouden wordt en toch weten we ook dat dit niet zal gebeuren! Zelfs mensen die Jezus letterlijk gezien hebben inclusief zijn wonderen hebben Hem afgewezen, zelfs toen ze zagen dat Hij doden opwekte en mensen genas. Dat is nu niet anders. Dus helaas, sommigen kiezen bewust tegen. De mens heeft nog steeds de neiging om zelf God te willen zijn wat al begon in Genesis. Ook dat is nu niet anders...

Dat zinnetje kan ik niet helemaal met mijn beeld rijmen. Die dwazen worden dan wel door God op deze wereld gezet.
ALs jij die 'dwaas' zou zijn geweest, hoe anders was het dan geweest.
Hebben we dat allemaal zelf in de hand of zijn we Gods werk daarbij nodig om de juiste keuzes te maken?
Als we Gods werk daarvoor nodig zijn, dan is het toch vreemd dat de één daar wel en de ander juist niet op ingaat?

Psalm 139: 16
"U zag mij toen ik nog geen vorm had, en mijn dagen waren al vastgesteld, al geschreven is uw boek, voor er één enkele was aangebroken"

Voor mij persoonlijk het meest moeilijk te begrijpen stuk uit de hele Bijbel.
Als dit geldt voor ieder mens op de wereld, dan weet God vooraf welke mensen wel en welke mensen niet voor Hem zullen (kunnen) kiezen.
Dan heb je daar als mens dus helemaal niet een keuze is, maar is het Gods werk.

Waarom jij dan wel en waarom een ander niet?
Waarom ik wel en waarom mijn overbuurvrouw niet...
Als het dan Gods werk is, hoe oneerlijk is het dan verdeeld in de wereld?
Als het Gods werk niet is, maar ons eigen mensenbrein, hoe oneerlijk is het dan nog steeds verdeeld in de wereld?
Ben ik blij dat ik niet uit 2 Moslimouders ben geboren, maar in een Christelijk gezin....of moet ik daar juist niet blij van zijn?

Het blijft een moeilijke materie voor mij, maar misschien moet ik het niet willen begrijpen ook Blose Blose
-Richard-
Full Member

Geslacht: Man

« Antwoord #16 Gepost op: Maandag, 28 December 2009, 22:50:46 »

Dat van die dwaas staat gewoon in de bijbel:
Psalm 53:2 De dwaas zegt in zijn hart: Er is geen God. Zij bedrijven gruwelijk en afschuwelijk onrecht; niemand is er, die goed doet.

Je ziet daar duidelijk de link met het doen van onrecht en het wegcijferen van God en dat zie je nog steeds om je heen.

Je moet begrijpen dat God eeuwig is, dat is wat je ziet in de tekst uit Psalm 139 die je noemt. God weet alles maar maakt niet onze keuzes. Juist onze keuzevrijheid vind ik één van de grootste wonderen van de schepping. Hij maakte ons vrij met een eigen wil!

Hij overziet de tijd en weet dus inderdaad van te voren wat wij zullen kiezen maar heeft ons wel een vrije keuze gegeven! In ons leven speelt wel de factor tijd. Als God de tijd niet zou overzien zou een profetie ook nooit accuraat kunnen zijn, neem bijvoorbeeld het boek openbaringen. Johannes is daar o.a. op de dag des oordeels. Dat is alleen mogelijk omdat bij God 'de wet tijd' niet bestaat. Ook nu bestaan er nog profetieën die zeer accuraat zijn en getuigen van Gods alwetendheid en mogelijkheid om de tijd te overzien. Daar ben ik zelf getuige van in mijn eigen leven.

God wist bijvoorbeeld ook dat Adam zou falen en daarom is Gods heilsplan sinds de grondlegging der wereld klaar. Het Lam, Jezus Christus, is toen al geslacht voor ons...

OPENBARING 13:8 En allen, die op de aarde wonen, zullen het (beest) aanbidden, ieder, wiens naam niet geschreven is in het boek des levens van het Lam, dat geslacht is, sedert de grondlegging der wereld.

Het is inderdaad Gods werk dat wij voor Hem kiezen maar toch blijft het uiteindelijk onze keuze. Dit is niet het eenvoudigste te begrijpen maar toch geeft de bijbel hier veel handvatten voor.

Neem ook gewoon aan dat God rechtvaardig is voor iedereen. Wij kunnen niet inschatten wie wel of geen keuze heeft kunnen maken, God kan dit exact. Onze haren zijn geteld, geen detail ontgaat Hem, dat laat ik gerust aan Hem over!

-
JEZUS ZEGT! Waarachtig, ik verzeker jullie: wie op mij vertrouwt zal hetzelfde doen als ik, en zelfs meer dan dat, ik ga immers naar de Vader. (Johannes 14:12)
-
De gemeente is niet bedoelt als een groep toeschouwers maar als een groep deelnemers!
-Richard-
Full Member

« Antwoord #17 Gepost op: Maandag, 28 December 2009, 22:55:38 »

Blose Wel allemaal zwaar off topic... En dat nog wel op mijn eerste 'forumdag' sinds tijden!

-
JEZUS ZEGT! Waarachtig, ik verzeker jullie: wie op mij vertrouwt zal hetzelfde doen als ik, en zelfs meer dan dat, ik ga immers naar de Vader. (Johannes 14:12)
-
De gemeente is niet bedoelt als een groep toeschouwers maar als een groep deelnemers!
Annet76
Newbie
*

« Antwoord #18 Gepost op: Dinsdag, 29 December 2009, 09:23:23 »

Blose Wel allemaal zwaar off topic... En dat nog wel op mijn eerste 'forumdag' sinds tijden!

klopt het is offtopic Blose
-Richard-
Full Member

« Antwoord #19 Gepost op: Dinsdag, 29 December 2009, 13:14:44 »

Dat dingen 'off topic' zijn vind ik zelf nooit zo heel erg. Sommige dingen liggen blijkbaar zo aan de oppervlakte dat ze bij het minste of geringste aan de orde komen. Om overal meteen een nieuw topic voor te starten komt het overzicht ook niet echt ten goede!  Knipoog

-
-
Maarten
I'm not a boy, not yet a men
Administrator
Hero Member

De Here is mijn schild, wapen en mijn kracht

« Antwoord #20 Gepost op: Woensdag, 30 December 2009, 11:43:08 »

Soms gebeurd het gewoon dat een gesprek een flow neemt naar een andere punt Knipoog.
Zolang het maar inhoudelijk blijft en men weet waar het over gaat is het in mijn beleving helemaal niet erg Grijns.
De topic starter heeft ook de keuze om het onderwerp van het topic te veranderen Knipoog.

Ik moet zelf de wave beginnen een ander doet dit niet!

"Je hebt het recht om ontevreden te zijn over je eigen leven. Je hebt de vrijheid (en de plicht?) om een beter leven voor jezelf te organiseren, om te zoeken naar geluk, vaak in weerwil van het belang van het geheel waartoe je behoort"
Pagina's: 1 [2] Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar:  

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte